Календарно-тематичне планування
із зарубіжної літератури в 10 класі
(рівень стандарту)
I семестр
№ |
Дата |
Тема (основний зміст) уроку |
Відеоматеріали |
Домашнє завдання |
ВСТУП ОРИГІНАЛЬНА І ПЕРЕКЛАДНА ЛІТЕРАТУРА В СУЧАСНОМУ СВІТІ (1 год.) |
||||
1 |
1-4.09 |
Значення художньої літератури для людини й людства XXI ст. Формування читача в епоху цифрових технологій. Оригінали й переклади художніх творів, їхня роль у розвитку особистості. Перекладна література як важливий складник вітчизняної культури й чинник формування української нації. (ТЛ) Автор, читач, художній переклад, діалог культур. (ЛК)Використання Інтернету для розширення кола читання. (УС) Українські бібліотеки. Електронні ресурси українських бібліотек. |
“Вступ.Оригінальна і перекладна” - презентація. Зарубіжна література 10 кл. |
Для всіх учнів. • Повторити особливості доби античності та біографію Гомера (за бажанням – підготувати слайд-презентацію або відеоряд). • Повторити визначення понять «героїчна поема», «міф», «гекзаметр», поділ давньогрецьких міфів на цикли (за тематикою). • Прочитати розділи (пісня 1, 5, 9) поеми «Одіссея» та виокремити ключові позиції, скласти сюжетний ланцюжок поеми; звернути увагу на вислови, які стали афоризмами. |
ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ (7 год. ) |
||||
2 |
6-11.09 |
Стародавня Греція. Етапи й шедеври античності (огляд). Гомер (приблизно VIII ст. до н. е.). «Одіссея» (1-2 уривки за вибором учителя). Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї». (ТЛ) Міф, епічна поема. |
Експрес-урок “Одіссея Гомера” - проф. О. Ніколенко — https://www.youtube.com/watch?v=FNxF57ibL5E “Мандри Одіссея” (реж. Маріо Камеріні, Маріо Бава, Італія, 1955); серіал “Пригоди Одіссея” (реж. Франко Россі, Італія, Франція, Німеччина. 1968); “Одіссея” (реж. А. Кончаловський, США, Німеччина, Великобританія, Італія, 1997) |
Для всіх учнів. • Повторити історико-культурне підґрунтя доби Відродження, її особливості та найвідоміших представників. • Повторити біографію Данте Аліг’єрі, підібрати цікаві факти про його життя та творчість. • Прочитати поему Данте Аліґ’єрі «Божественна комедія» (Пекло І, V), виокремити ключові події, звернути увагу на те, яка цифра найчастіше використовується у творі. |
3 |
13-18.09 |
Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження беззаконня, насильства й несправедливості та самовпевненості й марнославства. Образ Одіссея |
|
Завдання для груп. • Підготувати презентацію біографії Данте Аліґ’єрі (за бажанням – з використанням слайд-презентації або відеоряду). • Підготувати проєкти «Мистецтво Ренесансу». |
4 |
20-25.09 |
Італія. Доба відродження Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники. Розвиток мовлення (усно). Презентація учнівських проєктів |
Зарубіжна література 10 клас - “Італія. Специфіка італійського відродження” — https://www.youtube.com/watch?v=PK4ofMd3YW4 |
Для всіх учнів. • Пригадати, чому Вергілія християнські богослови оголосили пророком. • Повторити визначення «епічна поема». |
5 |
27.09-2.10 |
Данте Аліґ’єрі (1265 – 1321).«Божественна комедія» (Пекло, І, V). Роль Данте Аліґ’єрі в історії європейської культури. Поема «Божественна комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості композиції поеми. |
Данте Аліґ’єрі, «Божественна комедія» - аудіокнига; UA Leport — “Навіщо читати “Божественну комедію” Данте?” — https://www.youtube.com/watch?v=sJvUz9SFxZ8 |
Для всіх учнів. • Прочитати частину «Пекло» (І, V), створивши ланцюжок подій, накреслити схему «Пекло». Акцентувати увагу на описах хижаків та пекла. • Підготувати повідомлення про українських перекладачів творів Данте. |
6 |
4-9.10 |
Концепція світу й людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору. |
|
Для всіх учнів. • Повторити життєві віхи В. Шекспіра, створити його «Реєстр творчого спадку». • Прочитати трагедію «Гамлет» за методом «Маркер», підкресливши уривки трагедії, які втілюють ідеї гуманізму епохи Відродження. • Підготувати повідомлення«Джерелатрагедії В.Шекспіра «Гамлет»». |
7 |
11-13.10 |
Англія. Ренесанс в Англії. Здобутки й представники. Вільям Шекспір (1564 – 1616). Здобутки драматургії В. Шекспіра. «Гамлет». Філософські та моральні проблеми в трагедії «Гамлет». Провідні мотиви твору. |
Відео “Флоренция. Звезда возрождения” — https://www.youtube.com/watch?v=pFLVEJrZSJI; “William Shakespeare. Biography in English” — https://www.youtube.com/watch?v=oPBkK7yWCp8 |
В. Шекспір «Гамлет» (один із монологів Гамлета за вибором учителя вивчити напам’ять) Підібрати цитатний матеріал до характеристики персонажів трагедії. Записати ключові цитати-характеристики у зошит.
|
8 |
18-23.10 |
Художній простір (данське королівство як символ). Гамлет – вічний образ світової літератури. Багатогранність шекспірівських характерів. Відкритість твору в часі, його рецепція та інтерпретації в наступні епохи. (ТЛ) Вічний образ, трагедія (ЛК) Утілення трагедії В. Шекспіра у творах мистецтва. (УС) Уплив літератури античності й Відродження на українську літературу. Гомерівські, дантівські й шекспірівські мотиви у творчості українських поетів. |
Експрес-урок “Гамлет” для дистанційного навчання 10 кл. Урок проф. Ольги Ніколенко — https://www.youtube.com/watch?v=3JC_Llxyw-Q; “Гамлет” (реж. Л. Олів’є, Великобританія, 1948); “Гамлет” (реж. Г. Козінцев, СРСР, 1964); “Гамлет” (реж. Т. Річардсон, Великобританія, 1969); “Гамлет” (реж. Р. Беннет, Великобританія, США, студія ВВС, 1980); “Гамлет” (реж. Ф. Дзеффіреллі. Великобританія, 1990); “Розенкранц та Гільденстерн мертві” (фільм Т. Стоппарда за власною п’єсою-адаптацією, Великобританія, США, 1990); “Гамлет” (реж. Г. Доран, США, Великобританія, Японія, 2009); “Гамлет” (реж. Р. Лок, Великобртанія, 2015) |
Вивчити напам’ять монолог Гамлета «Чи бути, чи не бути...». Завдання для творчих груп. |
9 |
1-6.11 |
Контрольна робота (тести) |
|
Повторити значення термінів «романтизм», «реалізм», «конфлікт літературного твору». |
ПРОЗА Й ПОЕЗІЯ ПІЗНЬОГО РОМАНТИЗМУ ТА ПЕРЕХОДУ ДО РЕАЛІЗМУ XIX СТ. (6 год.) |
||||
10 |
8-13.11 |
Специфіка переходу від романтизму до реалізму. Німеччина. Романтизм у Німеччині. Е. Т. А. Гофман як представник гротескної течії романтизму. Віхи мистецького шляху. Сюжет та композиція “Крихітки Цахес” (ТЛ) Гротеск, фантастика, соціальна сатира. |
“Романтизм” - відеоурок В.Мухіна — https://www.youtube.com/watch?v=Lv-N_UfIPYA; “Романтизм. Презентація доби” — https://www.youtube.com/watch?v=HXLKEvuNk24 |
• Опрацювавши матеріал підручника (або інші джерела інформації), скласти тези з теми: «Гротескна течія романтизму». • Повторити засоби комічного і підібрати приклади використання їх у казці Е.Т.А. Гофмана. • Підготувати усне повідомлення «Символи казки «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер» та їхній зміст». |
11 |
15-20.11 |
Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822). «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е. Т. А. Гофмана Особливості сюжету й композиції повісті. Гротескні образи. Викривальний зміст твору. Символіка. |
Ернст Гофман “Крихітка Цахес” - аудіокнига; Експрес-урок “Гофман і “Крихітка Цахес” - Ольга Нікол — https://www.youtube.com/watch?v=f3d-1j6lVz0; “Помилка старого чарівника” (реж. Ц. Бляйвайс, Німеччина, 1983); “Гофманіана” (мультфільм, реж. С. Сколов, СРСР, Союзмультфільм, 2006); Ольга Перетятько, Гаело Аркес, Offencach — https://www.youtube.com/watch?v=s9PZQMZhR4g “Barcarolle”, from “The tales of Hoffmann” — https://www.youtube.com/watch?v=R-MbbebSQjQ |
• Впорядкувати словник складних чи незрозумілих слів у перекладі твору С. Сакидоном, перевірити їхнє значення за словником, провести опитування рідних та близьких, чи знають вони значення цих слів і чи використовують у своїй мові. • Обрати вірш Ф.І. Тютчева чи А.А. Фета для виразного читання. Пояснити свій вибір. |
12 |
22-27.11 |
Росія. Школа «чистого мистецтва» в російській поезії. Лірика Ф. І. Тютчева (1803 – 1873) й А. А. Фета (1820 – 1892) (огляд). Художня довершеність творів. (ТЛ) Психологізм |
Прослухати аудіозаписи романсів на слова А. А. Фета та Ф. І. Тютчева |
Твори різних відів мистецтва: які належать навіть віддаленим у часі епохам, можуть вступати у своєрідний діалог один із одним. Поясніть асоціативний діалог між віршем Ф. Тютчева “Silentium!” і картиною М. Реріха “Благословенна душа”. |
13 |
29.11-4.12 |
Позакласне читання. Лірика Ф.І. Тютчева й А.А. Фета. Утілення образів літературних творів у різних видах мистецтва. Романси на вірші поетів. |
Для охочих: переглянути фільм “Кохання і правда Федора Тютчева” (2003, реж. Н.С. Бондарчук) |
Підготувати декламування напам’ять обрані учнями вірші А. Фета та Ф. Тютчева у перекладі чи мовою оригіналу |
14 |
6-11.12 |
Розвиток мовлення. Аналітичне дослідження віршів Тютчева, Фета (письмово) |
|
Використовуючи різні джерела інформації (статтю підручника, інтернет-джерела тощо), опрацювати біографію В.Вітмена, підготувати літературний диктант для однокласників. • Підготувати повідомлення про розвиток американської літератури. • Підготувати презентацію про життя та творчість В. Вітмена. |
15 |
13-18.12 |
США. Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмен (1819 – 1892). Місце В. Вітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця. «Листя трави» (1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика, проблематика, композиція збірки «Листя трави». Образ ліричного героя. Символи. Традиції й художнє новаторство В. Вітмена. (ТЛ)Верлібр. (УС) Майстерність українських перекладачів ліричних творів. Уплив В. Вітмена на українську поезію. |
“Товариство мертвих поетів” (реж. П. Вір, США, 1989) |
• Вивчити напам’ять уривок із збірки В. Вітмна (за вибором учня). • Підготувати коротке повідомлення «В. Вітмен і Україна». • Повторити вивчене за розділом. Підготуватися до контрольної роботи з розділу «Роман ХІХ століття». |
16 |
20-24.12 |
Контролька робота (контрольний класний твір) з теми “Поезія й проза пізнього романтизму та переходу до реалізму XIX ст.” |
|
|
II семестр |
||||
РОМАН XIX СТ. (6 год.) (1-2 твори за вибором учителя) |
||||
18 |
|
Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману XIX ст., національна своєрідність. Росія. Федір Михайлович Достоєвський (1821 – 1881). Значення Ф. М. Достоєвського для розвитку соціально-філософського і психологічного роману. Наслідування митцем традицій М. В. Гоголя. (ТЛ) Роман та його різновиди, індивідуальний стиль. |
|
Для всіх учнів: • Підібрати цитати до образу Раскольнікова. • Проаналізувати епізод зустрічі Раскольнікова з Мармеладовим. • Зробити нотатки до спостережень за емоційним станом Раскольнікова під час підготовки, скоєння та після злочину. Індивідуальне завдання: Підготувати повідомлення «Стаття студента Раскольнікова». |
19 |
|
Сюжет роману «Злочин і кара», зумовлений рухом свідомості головного героя. «Теорія» Раскольнікова, її сутність і проблемність. |
|
Робота в групах. Підготувати виступ на тему: |
20 |
|
Система персонажів. Зіставлення образів персонажів (“двійники” і антиподи Раскольнікова) |
|
Підібрати цитати, що розкривають біблійні мотиви в романі Достоєвського «Злочин і кара». |
21 |
|
Система персонажів. Біблійні мотиви. Особливості індивідуального стилю письменника. Поліфонізм твору. |
“Раскольніков” (реж. Р. Віне, Німеччина, 1923); “Злочин і кара” (реж. П. Шеналь, Франція, 1934); “Злочин і кара” (реж. Дж. Фон Штенберг, США, 1935); “Злочин і кара” (реж. Ж. Лампен, Франція, 1956); “Злочин і кара” (реж. Л. Куліджанов, СРСР, 1969); “Злочин і кара” (реж. Д. Свєтозаров, Росія, 2007) |
Повторити вивчене за розділом. Підготуватися до контрольної роботи за розділом «Роман ХІХ століття». |
22 |
|
Позакласне читання. Стендаль “Червоне і чорне” |
|
Підготуватися до контрольної роботи за розділом «Роман ХІХ століття». |
23 |
|
Контрольний класний твір за романом Ф.М. Достоєвського “Злочин і кара” |
|
|
24 |
|
Англія. Оскар Вайльд (1854 – 1900). Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. «Портрет Доріана Грея». Проблема краси й моралі в романі «Портрет Доріана Грея». Система образів. Еволюція головного героя. Роль фантастики у творі. Символіка. Традиції і новаторство О. Вайльда в жанрі роману. |
|
Виписати вислови лорда Генрі, які вплинули на Доріана Грея і ізмінили його духовний світ; прослідкувати життєвий шлях головного героя, художника Безіла, Сибіли Вейн. |
25 |
|
Розвиток мовлення (усно). Дискусія за романом Оскара Вайльда “Портрет Доріана Грея”: “Краса — явище моральне, аморальне чи “по той бік добра і зла?” |
|
Написати твір-роздум «Які ідеї, висловлені на уроці, спонукають мене до осмислення власного життя?» |
ПЕРЕХІД ДО МОДЕРНІЗМУ. ВЗАЄМОДІЯ СИМВОЛІЗМУ Й ІМПРЕСІОНІЗМУ В ЛІРИЦІ (4 год.) (4-5 творів за вибором учителя) |
||||
26 |
|
Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм. Франція. Шарль Бодлер (1821 – 1867). «Квіти зла» («Альбатрос», «Відповідності», «Вечорова гармонія»)Ш. Бодлер – пізній романтик і зачинатель модернізму. Збірка «Квіти зла» (загальна характеристика). Образи, символи, особливості поетичної мови у віршах Ш. Бодлера. (ТЛ) Модернізм, символізм, імпресіонізм, неоромантизм, символ. (ЛК) Імпресіонізм та символізм у різних видах мистецтва. |
Поезії Ш. Бодлера, читає М. Пікколі — https://www.youtube.com/watch?v=Y8M3L-RHE_o&list=RDY8M3L-RHE_o#t=39 ; експрес-урок “Вірші Шарля Бодлера” проф. О. Ніколенко — https://www.youtube.com/watch?v=WpCXonWh-Ao ; “Запрошення до подорожі” (реж. Ж. Дюлаб, Франція, 1927); “Так звані каріатиди” (реж. А. Варда, Франція, 1984); “Портрети господинь” (реж. Р. Лабб, Франція, 2013) |
З’ясувати зміст літературознавчих понять: символ, сугестія, синестезія, сугестивна лірика та записати їх у зошит. Ознайомитися з інформацію про життя і творчість Поля Верлена та записати в зошити цікаві факти. Виразно читати поезії «Поетичне мистецтво», «Осіння пісня».
|
27 |
|
Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького символізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці. Поль Верлен (1844 – 1896). «Поетичне мистецтво», «Осіння пісня». Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво». Зображення пейзажів природи і душі в «Осінній пісні». Сугестивність, музичність, живописність лірики. |
Творчий шлях П. Верлена — https://www.youtube.com/watch?v=G1RDcImFuCk ; пісні на слова П. Верлена, виконує Л. Ферре — https://www.youtube.com/watch?v=_iq43Vs8CEw&list=RD_iq43Vs8CEw#t=46 |
Вивчити напамять одну із поезій П. Верлена (за вибором учня). 2. Ознайомитися з інформацію про життя і творчість Артюра Рембо. 3. Виразно читати поезії «Моя циганерія», «Голосівки». 4. Поміркувати над змістом поезій. |
28 |
|
Артюр Рембо (1854-1891). «Голосівки», «Моя циганерія». Художнє новаторство А. Рембо. Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті «Голосівки». Образ ліричного героя у вірші «Моя циганерія». |
“Розчарування в творчості” (розмова Артюра Рембо та Поля Верлена) — https://www.youtube.com/watch?v=6580ckZAqXw ; “Богема” А. Рембо, анімаційний фільм студії “DESSIN ANIME ORIGINAL” — https://www.youtube.com/watch?v=3l_jn4e0P1I |
Опрацювати біографію М. Метерлінка, скласти короткі тези і записати у зошит. Повторити визначення поняття «драма». |
29 |
|
Розвиток мовлення (письмово). Письмове аналітичне дослідження поезій Шарля Бодлера, Поля Верлена, Артюра Рембо (за вибором учня) |
|
|
ДРАМАТУРГІЯ КІНЦЯ XIX – ПОЧАТКУ XX СТ. (3 год.) |
||||
30 |
|
Зміни в драматургії на межі XIX–XX ст. (ТЛ) «Нова драма», дія (зовнішня і внутрішня), символ, підтекст, драма-феєрія. |
|
Підготувати доповідь про видатніих представників «нової драми» в Україні. |
31 |
|
Бельгія. Моріс Метерлінк (1862 – 1942). «Синій птах». М. Метерлінк як теоретик і практик «нової драми». Концепція символістського театру. |
Експрес-урок: Моріс Метерлінк проф. О. Ніколенко — https://www.youtube.com/watch?v=HTUbnRr4PlE |
Прочитати п’єсу «Синій птах», визначити ключові моменти. Індивідуальні завдання: • Намалювати карту мандрів героїв, ілюстрації чи афішу вистави. • Переглянути художній фільм «Синій птах» (режисер Дж. К’юкор, 1976 рік, США– СРСР) та написати рецензію на нього. |
32 |
|
Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв’язків у драмі-феєрії «Синій птах». Особливості розвитку сюжету. Роль фантастики. Символіка образів. Трактування фіналу (ЛК) Екранізації й театральні вистави за драматичними творами кінця XIX-XX ст. |
“Синій птах” (реж. М. Турнер, США, 1918); “Синій птах” (реж. У. Ленг, США, 1940); «Синій птах» (режисер Дж. К’юкор, 1976 рік, США– СРСР); мультфільм “Синій птах”, (реж. В. Ліванов, СРСР, 1970); “Синій птах” (серіал-аніме, реж. Хіросі Сасагава, Японія, 1980). |
Підібрати 3 афоризми про щастя. Пояснити символіку кольорів: синій птах, рожеві мрії, пурпурові вітрила. |
33 |
|
Контрольна робота (тести) з тем “Перехід до модернізму. Взаємодія символізму та імпресіонізму в ліриці”, “Драматургія кінця XIX-Початку ХХ ст.” |
Посилання на тести — https://naurok.com.ua/test/kontrolna-robota-z-tem-perehid-do-modernizmu-vzaemodiya-simvolizmu-ta-impresionizmu-v-lirici-dramaturgiya-kincya-hih---pochatku-hh-st-370698.html |
|
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ ЧИТАННІ (2 год.) (1-2 твори за вибором учителя та учнів) |
||||
34 |
|
Бразилія. Паоло Коельйо (нар. 1947). «Алхімік». Значення творчості П. Коельйо для сучасності. Пошуки сенсу буття в романі «Алхімік». Поняття «своя доля», «призначення», «мрія душі», «смисл існування». |
|
Прочитати роман «Алхімік» та дібрати заголовки до розділів. Де Алхімік порадив Сантьяго шукати скарби? |
35 |
|
Система образів (пастух Сантьяго, Фатіма, Мельхиседек, Алхімік). Мотиви й образи світової культури у творі. Ознаки роману-притчі. (ТЛ) Класична і масова література. Художність. (ЛК) Бібліотечні та інтернет-ресурси, використання їх для збагачення кола читання, розвитку навичок творчої роботи з книжкою. Взаємодія різних видів мистецтва (кіно і література та ін.), комп’ютерних технологій і літератури. |
|
Написати твір-роздум «Над чим змусив мене замислитися роман «Алхімік» П. Коельйо?» |
36 |
|
ПІДСУМКИ (1 год.) Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
|