Календарно-тематичне планування уроків біології та екології
9 клас (140 годин на рік - 4 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
№ з/п |
Дата |
Тема |
Практична частина |
Корисні посилання |
Примітка |
|
Вступ ( 1 год.)
|
||||||
1 2 |
01.09 01.09 |
Біологія як наука. Предмет біології. Рівні організації біологічних систем.
|
|
Презентації https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=193698&token=eadfa032a48b427f62855a83b71f086c
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули ( 8 год.)
|
||||||
3 4 |
02.09 02.09 |
Вода та її основні фізико – хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=193514&token=753a5b1be1514ae533e4b782ecec089e https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=193372&token=c698429ff7e95f85bd4cec5262423a6e
|
|
|
5 6 |
08.09 08.09 |
Органічні молекули. Біологічні макромолекули – біополімери.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=99368&token=5c087325044d39955472cfb58f99e753 https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=81204&token=04feb76c0097afd4ad5a30d334352f91
|
|
|
7 8 |
09.09 09.09 |
Білки, їхня структурна організація та основні функції.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=124482&token=755cb312d36ec6fea10e2b8292b989b1 Відеоурок
|
|
|
9 10 |
15.09 15.09 |
Ферменти, їхня роль в клітині.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=193614&token=7123a1e5b8ff64bb600b7fc6537b80ea
|
|
|
11 12 |
16.09 16.09 |
Вуглеводи та ліпіди.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=188253&token=6c7751e6bc9c8a7e48bf1950ae31fe45 https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=121606&token=952d04d3e050e7e6f0728a47802152f9
|
|
|
13 14 |
22.09 22.09 |
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=187980&token=d94580327af451259125dc04faf06043 Відеоурок
|
|
|
15 16 |
23.09 23.09 |
Макроергічні сполуки, АТФ. Поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах. Молекулярні мотори.
|
|
Презентації:
Відеоурок Розробка уроку https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=75799&token=7dfead3aabe129f6709691695e9931b8
|
|
|
17 |
29.09
|
|
Практична робота №1 Розв`язування елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот.
|
|
|
|
Тема 2. Структура клітини (7 год.)
|
||||||
18 |
29.09
|
Методи дослідження клітин, типи мікроскопії.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=193698&token=a19688ff46ec34005f724a634a07f2f5
|
|
|
19 20 21 22 |
30.09 03.09 06.10 06.10 |
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=10754&token=539da59cc2003474bd78ae14e8efd93e https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=10754&token=539da59cc2003474bd78ae14e8efd93e https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=194742&token=2dffd56cbbbc054f35ba1abf946d322d
Відеоурок
|
|
|
23 24 |
07.10 07.10 |
Ядро, його структурна організація та функції.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=7324&token=2a728ad31486e7ba7ef4cd2c934b3050
Відеоурок
|
|
|
25 26 27 |
13.10 13.10 20.10 |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.
|
Лабораторні роботи 1.Вивчення будови клітин. 2.Вивчення структурно - функціональної різноманітності клітин
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=10754&token=539da59cc2003474bd78ae14e8efd93e
Відеоурок
|
|
|
28 |
20.10 |
Узагальнення знань
|
|
|
|
|
Тема 3. Принципи функціювання клітини (5 год.)
|
||||||
29 30 |
21.10 21.10 |
Обмін речовин та енергії.Основні шляхи розчеплення органічних речовин в живих організмах.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=139231&token=0a26607ac9f0651f044cd64e416c3c29
Відеоурок
|
|
|
31 32 |
03.11 03.11 |
Біохімічні механізми дихання.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=11219&token=62e8957faa3d6d5c66a3bfe065dfa999 https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=40000&token=28745209cbf2265aafaa34ed1f0c58e8 Відеоурок
|
|
|
33 34 |
04.11 04.11
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=2738&token=756169f72541700d2f97df0c2eb04cef
Відеоурок
|
|
|
35 |
10.11
|
Хемосинтез.
|
|
Розробка уроку https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=69251&token=04ceed1819802fd3edb0e16cfe85d80b Презентації http://player.myshared.ru/61/1345264/slides/slide_1.jpg
|
|
|
36 |
10.11 |
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=130633&token=f946018ff099442a49e23c3a1ef5de3d
|
|
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації.(19 год.)
|
||||||
37 38 39 40 |
11.11 11.11 17.11 17.11 |
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=6246&token=574499cf664b98d0921a16bb47d233cb https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=74982&token=348d5888c96b2670db4b1b2302688f09
|
|
|
41 42 |
18.11 18.11 |
Транскрипція та основи її регуляції. Основні типи РНК.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=139227&token=60d4dbe91477525a988e8a065e410c48
Відеоурок
|
|
|
43 |
24.11
|
Генетичний код.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=81459&token=6f2e8db043ea54f2baff00a9fcebd991
|
|
|
44 45 |
24.11 25.11 |
Біосинтез білка.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=74990&token=2e5c337727611cfa6a98233b61220875 https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=81204&token=04feb76c0097afd4ad5a30d334352f91 Відеоурок
|
|
|
46 |
25.11 |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.
|
|
Презентації: http://player.myshared.ru/17/1102917/slides/slide_1.jpg Відеоурок
|
|
|
47 |
01.12 |
|
Практична робота №2 Розв`язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції.
|
Презентації: http://player.myshared.ru/77/1379427/slides/slide_1.jpg
|
|
|
48 49 |
01.12 02.12 |
Ділення клітин: клітинний цикл, мітоз.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=3585&token=2e178a2afa8cdd2079141952d1650898
|
|
|
50 51 |
02.12 08.12 |
Мейоз. Рекомбінація ДНК.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=194621&token=dcb75a64fbc6fec060e500210549bfcd
Відеоурок
|
|
|
52 |
08.12 |
Генетичне та епігенетичне спадкування.
|
|
Презентації: http://player.myshared.ru/28/1305274/slides/slide_1.jpg
|
|
|
53 |
09.12 |
Розмноження живих організмів.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=186667&token=32ba32d54709d7ad4d5d3410b5886f67
|
|
|
54 |
09.12 |
Класифікація способів розмноження. |
|
Презентації: http://player.myshared.ru/61/1345269/slides/slide_1.jpg Відеоурок
|
|
|
55 56 |
15.12 15.12 |
Статеві клітини та запліднення.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/biblioteka/download?id=11187&token=54ec5077cde00b513e97c677b4d2af68
Відеоурок
|
|
|
57 58
|
16.12 16.12 |
Закономірності індивідуального розвитку.
|
|
Презентації:
|
|
|
59 |
22.12
|
Уявлення про життєві цикли.
|
|
Презентації: https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-ponyattya-pro-zhittevi-cikli-131259.html
|
|
|
60 |
22.12 |
Узагальнення знань
|
|
|
|
|
61 62 |
23.12 23.12 |
Повторення |
|
|
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (8год.)
|
||||||
|
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.
|
|
Презентації:
|
|
|
|
|
Закони Менделя.
|
|
Презентації: Відеоурок
|
|
|
|
|
Ознака, як результат взаємодії генів.
|
|
Презентації:
Відеоурок
|
|
|
|
|
Зчеплення генів. Кросинговер.
|
|
Презентації:
Відеоурок
|
|
|
|
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.
|
|
Презентації:
Відеоурок
|
|
|
|
|
|
Практична робота №3. Складання схем схрещування.
|
|
|
|
|
|
Форми мінливості.
|
|
Презентації:
Відеоурок
|
|
|
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.
|
|
Презентації:
Відеоурок
|
|
|
|
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.
|
|
Презентації:
Відеоурок
|
|
|
|
|
Сучасні методи молекулярної генетики.
|
|
Презентації:
Відеоурок
|
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу (8 год.)
|
||||||
|
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. Популяційна генетика.
|
|
|
|
|
|
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.
|
|
|
|
|
|
|
Механізми видоутворення.
|
|
|
|
|
|
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч.Дарвіна.
|
|
|
|
|
|
|
Докази еволюції живої природи. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обгрунтуванні теорії еволюції.
|
|
|
|
|
|
|
Еволюція людини. Механізми антропогенезу. Етапи еволюції людини.
|
|
|
|
|
|
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя.
|
|
|
|
|
|
|
Узагальнення і контроль знань.
|
|
|
|
|
Тема 7. Біорізноманіття. (12 год.)
|
||||||
|
|
Основи еволюційної філогенії та систематики.
|
|
|
|
|
|
|
Основні групи організмів: віруси, бактерії, археї, еукаріоти.
|
|
|
|
|
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів.
|
|
|
|
|
|
|
|
Практична робота №4. Порівняння будови та процесу розмноження клітинних та неклітинних форм життя
|
|
|
|
|
|
Поняття про вид як основну класифікаційну одиницю різноманітності живого. Проблеми концепцій виду та його визначень.
|
|
|
|
|
|
|
Уявлення про класифікацію та номенклатуру.
|
|
|
|
|
|
|
Міжнародні Кодекси номенклатур. Міжнародні банки генетичної інформації, пошукові системи.
|
|
|
|
|
|
|
|
Практична робота №5. Методи генотипної ідентифікації видів за допомогою діагностичних ключів та таблиць.
|
|
|
|
|
|
Макросистема органічного світу.
|
|
|
|
|
|
|
Різноманітність органічного світу. Конвенція про біорізноманітність.
|
|
|
|
|
|
|
Генетична, видова та екосистемна різноманітність.
|
|
|
|
|
|
|
Узагальнення знань
|
|
|
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи. (7 год.)
|
||||||
|
|
Поняття про екосистему. Різноманітність екосистем.
|
|
|
|
|
|
|
Харчові зв`язки, потоки енергії та колообіг речовин у екосистемах.
|
|
|
|
|
|
|
|
Практична робота №6. Розв`язування задач з екології.
|
|
|
|
|
|
Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори.
|
|
|
|
|
|
|
Стабільність екосистем та причини її порушення.
|
|
|
|
|
|
|
Біосфера як цілісна система.
|
|
|
|
|
|
|
Захист та збереження біосфери, основні заходи щодо охорони оточуючого середовища.
|
|
|
|
|
Тема 9. Різноманітність біоти України та принципи і підходи до її збереження.(15 год.)
|
||||||
|
|
Природні зони України
|
|
|
|
|
|
|
Червона книга України.
|
|
|
|
|
|
|
Зелена книга України.
|
|
|
|
|
|
|
Природно-заповідний фонд України – основа збереження біорізноманітності держави.
|
|
|
|
|
|
|
Основи заповідної справи.
|
|
|
|
|
|
|
Біосферні та природні заповідники. |
|
|
|
|
|
|
Національні парки.
|
|
|
|
|
|
|
Заказники та пам`ятки природи.
|
|
|
|
|
|
|
Збереження біорізноманітності в ботанічних садах, зоопарках, колекціях культур, банках гермплазми.
|
|
|
|
|
|
|
Проблеми біологічних інвазій.
|
|
|
|
|
|
|
Екосистеми та ландшафти України особливого наукового та природоохоронного значення.
|
|
|
|
|
|
|
Узагальнення знань
|
|
|
|
|
Тема 10. Біорізноманітність Українського Полісся. (6 год.)
|
||||||
|
|
Основні природні комплекси Українського Полісся.
|
|
|
|
|
|
|
Раритетні ландшафти та екосистеми. Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення.
|
|
|
|
|
|
|
Природні заповідники Українського Полісся.
|
|
|
|
|
|
|
Національні природні парки.
|
|
|
|
|
|
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українського Полісся.
|
|
|
|
|
Тема 11. Біорізноманітність лісостепу. (6 год.)
|
||||||
|
|
Основні природні комплекси лісостепової зони.
|
|
|
|
|
|
|
Раритетні ландшафти та екосистеми. Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення.
|
|
|
|
|
|
|
Природні заповідники лісостепу.
|
|
|
|
|
|
|
Національні природні парки Лівобережного лісостепу.
|
|
|
|
|
|
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності лісостепу.
|
|
|
|
|
|
|
Узагальнення знань
|
|
|
|
|
Тема 12. Біорізноманітність українських степів. (6 год.)
|
||||||
|
|
Основні природні комплекси степової зони. Раритетні ландшафти та екосистеми. Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення.
|
|
|
|
|
|
|
Принципи збереження різноманітності степової біоти.
|
|
|
|
|
|
|
Біосферні заповідники, природні заповідники степів України.
|
|
|
|
|
|
|
Національні природні парки степової зони без морських охоронних акваторій.
|
|
|
|
|
|
|
Степові комплекси природних заповідників та національних парків Криму.
|
|
|
|
|
|
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності українських степів.
|
|
|
|
|
Тема 13. Біорізноманітність Українських Карпат. (7 год.)
|
||||||
|
|
Природні комплекси Українських Карпат.
|
|
|
|
|
|
|
Основні висотні пояси та їх біота.Раритетні гірські екосистеми. Види, що перебувають під особливою загрозою зникнення.
|
|
|
|
|
|
|
Принципи збереження різноманітності біоти Українських Карпат.
|
|
|
|
|
|
|
Біосферні заповідники: Карпатський біосферний заповідник.
|
|
|
|
|
|
|
Природні заповідники. Національні парки Українських Карпат.
|
|
|
|
|
|
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Українських Карпат.
|
|
|
|
|
|
|
Узагальнення знань
|
|
|
|
|
Тема 14. Біорізноманітність Гірського Криму. (4 год.)
|
||||||
|
|
Основні природні комплекси Гірського Криму.
|
|
|
|
|
|
|
Природні заповідники Гірського Криму.
|
|
|
|
|
|
|
Особливості підходів до збереження біорізноманітності Гірського Криму.
|
|
|
|
|
Тема 15. Біорізноманітність Чорного та Азовського морів. (6 год.)
|
||||||
|
|
Біота Азовського моря та проблеми її збереження.
|
|
|
|
|
|
|
Основні причини збіднення морської біоти. Проблеми інтродукованих видів.
|
|
|
|
|
|
|
Біота Чорного моря та основні загрози для її різноманітності. Морські інвазійні види. |
|
|
|
|
|
|
Об`єкти природно-заповідного фонду України, що мають охоронні морські акваторії.
|
|
|
|
|
|
|
Національні природні парки.
|
|
|
|
|
|
|
Узагальнення знань
|
|
|
|
|
Захист навчальних проектів. (4 год.)
|
||||||
|
|
Навчальний проект (на вибір) Збереження раритетних видів біоти та природних комплексів (на прикладі певної природної зони або гірської країни ). Природа місцевості, де я живу. Чим пишаюсь я та мої земляки. Заповідний куточок, який я мрію відвідати. |
|
|
|
|
Тема 16. Біологія як основа біотехнології та медицини.. (7 год.)
|
||||||
|
|
Одомашнення рослин та тварин. Поняття про селекцію. Огляд традиційних біотехнологій |
|
|
|
|
|
|
Основи генетичної та клітинної інженерії.
|
|
|
|
|
|
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. Генетично-модифіковані організми.
|
|
|
|
|
|
|
|
Практична робота №7. Порівняння природного, штучного добору та генетичної модифікації |
|
|
|
Узагальнення (2 год.)
|
||||||
|
|
Основні загальні властивості живих систем |
|
|
|
|
|
|
Екскурсія №1 Історія розвитку життя на Землі (до краєзнавчого музею) |
|
|
|
|
|
|
Екскурсія №2 Вивчення біорізноманіття (на прикладі своєї місцевості) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|